top of page
BLOGG
Refleksjoner
fra terapirommet
Søk


Hvorfor det er så vanskelig å tenke annerledes når du har det vondt
Jeg møter det nesten hver dag i terapirommet. En person sitter foran meg med en tanke som gjør vondt. En overbevisning om at de ikke er gode nok, at andre ikke liker dem, at situasjonen aldri vil bli bedre. Og så prøver vi å se på den tanken sammen – å finne nyanser, alternative forklaringer, et litt annet perspektiv. Noen ganger glir det lett. Andre ganger er det som å snakke til en vegg. Lenge lurte jeg på hva som avgjorde forskjellen. Etter hvert begynte jeg å forstå at sv
Solveig Høegh-Krohn
18. mars4 min lesing


Å elske noen som gjør nærhet vanskelig
Et innlegg om å være pårørende til mennesker med store relasjonsvansker Du kjenner kanskje denne følelsen: Du går inn i samtalen med gode intensjoner. Du velger ordene dine nøye, er forsiktig og oppmerksom. Og likevel – noe går galt. Stemningen snur. Du vet ikke helt hvorfor, men du kjenner at det på en eller annen måte ble din feil. Så prøver du igjen. Litt mer forsiktig denne gangen. Hva kjennetegner disse relasjonene? Mennesker med store relasjonsvansker opplever ofte verd
Solveig Høegh-Krohn
17. mars4 min lesing


Må det være så vanskelig å jobbe med sterk indre uro?
Må angst være så vanskelig å jobbe med? Noen ganger kan kroppen lære å roe seg ned raskere enn vi tror – når vi vet hvordan.
Solveig Høegh-Krohn
11. mars2 min lesing


Et øyeblikk av magi – fra konflikt til kontakt i parterapi
Noen ganger oppstår det et øyeblikk i parterapi som nesten lar seg ta på. Et skifte i rommet, en plutselig endring i luften mellom to mennesker. Før det skjer, er stemningen ofte spent og tung. De sitter litt vendt bort fra hverandre, stemmene blir skarpe, de avbryter hverandre, og ordene kommer fort og anklagende. Begge prøver så hardt å bli hørt, men ingen føler seg egentlig sett eller forstått. Jeg kaller det skyttergravsdialog. De ligger i hver sin skyttergrav og prøver å
Solveig Høegh-Krohn
1. mars4 min lesing
bottom of page